neljapäev, 22. juuli 2010

Baitšetšekei 2A, 01.07, grupp A

Järgneb Üllari ja Tiina kirjeldus tõusust Lumikellukesele (4515m):

Baitšetšekei 4515 m, 2A
Selleks, et Baitšetšekei marsruudi algus üles leida, on vaja minna peaaegu oru lõpuni. Seal on teerajast paremal pool suur kivi mälestustahvlitega, paarkümmend meetrit edasi, vasakul pool rada, on teine suur kivi. Selle tagant lähebki tee üles Baitšetšekei suunas. Marsruudi tõusu- ja laskumisrada on sama. Alguses on liikumine mööda head ja kindlat kivipinda, hiljem tuleb astuda mööda lumist liustikukeelt. Tõus on küllaltki järsk. Kassid võib alla panna – saab lihtsamalt ja mugavamalt edasi. Lõpuks jõutakse kaljude alla. On jäänud veel umbes 40 meetrit mõnusat ronimist. Kaljulõigu läbimiseks on vaja 50 meetrit köit, komplekt klemme, mõned slingid ja ekspressid. Esimene viib köieotsa üles, teeb 2-3 vahejulgestuspunkti ja teised tõusevad haaratsi abil. Haaratsiga tõusmisel ja kaheksaga laskumisel peab tähelepanelik olema – lahtisi kive on palju.

Seetõttu ei tohi köit raskelt koormata, et see kive alla ei tõmbaks.

Viimane laskuja seob kaks köit kokku ja laskub topeltköiel. Statsionaarset laskumispunkti tipus ei ole. Selle peab ise tegema. Laskumise ajaks on lumekoorik pehmeks sulanud ja inimest enam ei kanna. Tuleb olla ettevaatlik, et põlvini läbi lume vajudes selle all voolavasse vette ei satuks või jalgu ära ei väänaks, sest jalg jääb lumme kinni aga keha liigub hooga edasi. Päeva lõpuks on saapad märjad. Järgmine päev võiks olla puhkepäev, et saaks varustust kuivatada.

Marsruudi kestus on umbes 8-10 tundi, väljumisaeg hiljemalt kell kuus hommikul.
Kui Utšiteli 1B on mõeldud aklimatiseerumise tipuks, siis Baitšetšekei 2A sobib hästi enda „lahtikäimiseks“.